COBOD
Extranet, e-commerce og PIM integreret med Business Central
Udfordringen
COBOD er en tech virksomhed, ejet af bl.a. General Electric Renewable Energy, som transformerer byggebranchen gennem verdens største 3D printere, der med beton kan printe hele fundamenter og bygninger op til 20 meters højde.
Det ligger i COBODs DNA at være frontrunner. De så en konkurrencemæssig fordel i at tilbyde noget ekstra til deres kunder end ”bare” verdens bedste og største mega 3D betonprinter.
Behov for extranet – Informations- og videnscenter
COBOD så behov for et extranet, både til deres forhandlere og til deres kunder, som for alle parter kunne lette samarbejder, træning, uddannelse, vidensdeling mellem kunder og effektiv kommunikation med COBOD. Med andre ord en platform, som skulle øge kundetilfredshed og effektivitet. Med udgangspunkt i det blev COBOD Connect dannet.
COBOD Connect er et one-stop-shop univers med alt det, en COBOD-kunde og en forhandler har behov for i forbindelse med deres samarbejde med COBOD, hvilket også blev sikret ved, at inddrage COBODs kunder i sidste del af udviklingsfasen. På extranettet er der adgang til blandt andet:
Indgåede aftaler med COBOD
Uddannelse i COBODs printere
Adgang til tekniske specifikationer for COBODS forskellige produkter
E-commerce med adgang til at købe forbrugsstoffer og reservedele til de specifikke maskiner, man har købt eller forhandler
Marketing materialer
Forum til vidensdeling – kunde og kunde imellem
Upload af billeder og videoer for at inspirere hinanden, som både COBOD, forhandlere og andre kunder får adgang til
Og meget andet ...
Der var også en række tekniske krav til løsningen, blandt andet om et åbent Api, framework forberedt til integration med Microsoft Business Central, og gode muligheder for at specialtilpasse løsningen specifikt til de krav, der var formuleret til COBOD Connect.
Intuitivt system med forskellige adgangsniveauer
Et væsentligt kriterie til platformen var, at den skulle være intuitiv at anvende, og at hver bruger skulle have adgang til den afgrænsede del af løsningen, som den specifikke bruger skulle arbejde med. Når man kun har adgang til det område, som er relevant at arbejde i, mindskes risikoen for fejl. Samtidig bliver det lettere for den enkelte person hurtigt og effektivt at kunne publicere indhold til COBOD Connect.
COBOD ønskede samtidig at etablere meget effektive processer omkring oprettelse, berigelse og vedligehold af produkter. Derfor var DynamicWeb platformen et oplagt valg for COBOD, da DynamicWebs platform indeholder CMS, webshop, integrationsframework, marketingværktøjer og PIM i én platform.
Med DynamicWeb PIM skal COBOD aldrig arbejde i deres E-commerce, fordi alt i webshoppen er automatiseret via PIM og integreret med Microsoft Business Central.
COBOD valgte Flex Media
COBOD ønskede både sikkerhed for, at deres projekt kunne gennemføres indenfor den tidsramme, der var fastlagt på forhånd og ikke mindst at deres ønsker til extranettet COBOD Connect kunne implementeres.
Derfor søgte COBOD en DynamicWeb Partner, som både er teknisk stærk, har mange års erfaring i DynamicWeb og kompetencerne til programmering, vedligehold og fremtidig opgradering af specialtilpassede løsninger.
”Flex Media er erfarne – med mange PIM og Business Central integrationer bag sig – og teknisk stærke. En god kombi. Dertil en kemi som passede godt til en lidt krævende kultur, som nok er typisk for en hurtigtvoksende scale-up virksomhed som COBOD”.
Philip Knudsen, CMO, COBOD International
Opgaven – at etablere COBOD Connect – var klart formuleret, og ønskerne til COBOD Connect godt beskrevet. Dette, kombineret med at COBOD er en meget dynamisk organisation med kort vej fra idé til beslutning gjorde, at projektet kunne køres som et agilt projekt.
Det betød, at der ikke var behov for at bruge tid på workshops og udarbejdelse af en detaljeret kravspecifikation i starten af projektet. I stedet blev der holdt mange korte møder undervejs, der både medførte løbende implementering af nye mindre features med øget funktionalitet og bedre brugeroplevelser, bl.a. som konsekvens af brugertests tæt på projektets afslutning. Den agile tilgang betød en smidig og effektiv proces for begge parter med det vigtigste i fokus.
“Vi har haft 10 medarbejdere inde over dette projekt fra vores side, hver med deres forskellige ansvarsområder, der både skulle oplæres i DynamicWeb og samtidig skulle deres opgaver koordineres med Flex Media. Trods dette omfattende projekt med mange involverede er processen forløbet gnidningsfrit og med et super godt resultat”
Philip Knudsen, CMO, COBOD International
Dynamicweb som løsning
PIM
DynamicWeb er en platform med CMS, marketingværktøjer, E-commerce (webshop) samt PIM (Product Information Management). Derudover et solidt integrationsværktøj og app til Business Central, hvilket gør at integrationen kan programmeres til præcis at inkludere det data behov, der understøtter COBODs forretnings behov.
PIM blev implementeret på løsningen, så produkter, priser og stamdata fra Business Central kommer direkte ind i PIM. Produkterne bliver yderligere beriget i PIM med billeder, tekster og specifikationer.
Kundespecifikke visninger og kundecenter
Fra Business Central til PIM kommer også data om, hvilke kunder der har købt hvilke maskiner. Med informationen om kundens tidligere køb fra Business Central er opsat kundespecifikke visninger af produkter, så kunder der logger ind, kun kan bestille produkter og reservedele, der passer til den/de maskiner, de tidligere har købt. Dermed mindskes for fejlbestillinger fra kundernes side . Derudover er også skelnet mellem ‘kunder’ og ‘forhandlere’, og de to grupper kan se forskellige relevante elementer på COBOD Connect.
I kundecentret kan man bl.a. se sine tidligere ordrer og fakturaer, oprette forskellige favoritlister, gentagne ordrer og uploade billeder og videoer af bygninger og konstruktioner, man har printet. Det som uploades kommer ind i et bibliotek, som alle der logger ind har adgang til, og kan bruge til inspiration og i deres markedsføring.
Forum & nyheder styrker kundernes viden
På COBOD Connect er etableret et forum, hvor kunderne kan gå i dialog med hinanden, få inspiration og stille spørgsmål til 3D printerne, som igen beriger COBODs FAQ. Både andre kunder og COBODs egne eksperter har mulighed for at svare. I forummet kan kunderne også oprette ‘Feature request’ og meget mere.
Kunderne har også mulighed for at se faglige nyheder, hvilket er vigtigt både fordi udviklingen går stærkt indenfor området med 3D print af bygninger, og fordi der over tid kommer opgraderingsmuligheder til eksisterende maskiner, som kunderne skal være opmærksomme på. For at få særligt fokus på dette område er nyhedsfunktionen opbygget, så den seneste nyhed automatisk bliver vist i topbanneret på den første side efter login.
Det var naturligt for COBOD at anvende DynamicWebs indbyggede nyhedsbrevsfunktion, fordi de dermed kan genbruge nyheder, produktdata og content fra COBOD Connect direkte i nyhedsbrevene uden ekstra arbejde.
Samtidig har DynamicWeb en funktion, der effektivt understøtter automatiske e-mail flows og personaliseret e-mail marketing. I DynamicWeb kan brugere filtreres på alle hændelser, over tid og på adfærd. Dermed kan der udsendes automatiske nyhedsbreve fx 2 dage efter oprettelse af en bruger. Der kan også sendes specifikke nyheder til bestemte kunder, fx hvis et produktblad bliver opdateret, kan forhandlere der forhandler dette produkt automatisk få en mail derom.
Intuitiv brugerflade
DynamicWebs ‘Visual Editor’ funktion gør det muligt at lave nye sider på websitet med drag-and-drop af forskellige elementer (tekst, billeder, video, formularer, karoussel, mm.), mens det visuelle design er synligt og ændringerne opdateres med det samme. Det giver en meget intuitiv og effektiv måde at arbejde med indholdssider på.
Samtidig kan indholdselementer gemmes som skabeloner, så når designelementer er skabt, kan de nemt genbruges på andre sider og dermed sikre at den visuelle branding og stil bliver ensartet på hele sitet.
Kundespecifikke dokumenter og filer er tilgængelige, for udvalgte brugere logget ind på COBOD Connect.
Custom integration til Business Central baseret på DynamicWebs Integrationframework.
Digital assets – kunder/forhandlere kan downloade alt materiale omkring et produkt samlet.
Lanceringen
Lanceringen af løsningen var planlagt med en høj detaljeringsgrad og med gennemgang af præsentationen af det nye extranet for kunder og forhandlere nogle dage før for at sikre, at alting spillede. Dette foregik både en morgen og sen aften pga. de store geografiske forskelle i, hvor COBODs forhandlere og kunder bor rundt omkring i verden.
Samtidig havde COBOD dedikeret en 100% ressource til aktivering af brugere og kundesupport i lanceringsfasen.
Resultatet
Philip Knudsen
CMO - COBOD InternationalOm COBOD
COBOD - Construction Of Buildings On Demand - er verdensleder inden for 3D Construction printløsninger. Der kommer løbende udbredelse af mere automatisering og robotteknologi i byggeriet. COBODs mission er at bygge SMARTERE gennem multifunktionelle robotter baseret på 3D byggeteknologi. Visionen er minimum 50% automatisering på byggepladsen.
De 3D-printede Europas første bygning i 2017. Efterfølgende blev de første 2- og 3-etagers bygninger i Belgien og Tyskland lavet med COBODs teknologi. Også den første villa i Dubai og de første bygninger i Afrika er blevet printet af COBODs 3D-konstruktionsprintere, ligesom de første vindmøllebaser. De har en open source-strategi og samarbejder med kunder, uddannelsesinstitutioner og leverandører over hele verden. Deres partnere omfatter General Electric (USA), PERI Group (Tyskland), Dar Al Arkan (KSA), L&T Construction (Indien), JGC (Japan) og mange flere.
Teknisk
DynamicWeb platformen er integreret med Microsoft Dynamics 365 Business Central Cloud med udgangspunkt i DynamicWebs Integrationsframework og understøttet af DynamicWebs Business Central Batch & Live App, der løbende sikrer kompatibilitet med nye versioner af Business Central.
Der er etableret områder for ”FAQ” og ”Troubleshooting”, hvor der er skabt en speciel hurtig søgefunktion, som kun søger i indholdet på den specifikke side.
COBOD Connect er programmeret med avancerede rettigheder, så kunder og forhandlere har adgang til at se forskellige data, dér hvor det er påkrævet. Forhandlere ser alle deres egne delte dokumenter med COBOD som aftaledokumenter m.v.
Der er udviklet adskillige specialfunktioner, herunder en specialfunktion til kundecentret, der giver kunderne en mulighed for i deres eget område at uploade billeder og video, som derefter vises i en fælles downloadmenu med sortering.
Løsningen indeholder både en shop og wet datawarehouse med digital assets, så der både kan købes produkter og downloades deres respektive data i form af billeder, PDF’er m.v.
COBODs løsning ligger trygt hostet i DynamicWebs Cloud. Der er 24/7 overvågning på løsningen, hvilket betyder at integrationens forskellige kørsler monitoreres og diverse andre ”scheduled tasks” som f.eks. opgaver i forbindelse med automatiserede tasks i PIM, ligesom Content-, E-commerce- og securitydata overvåges.
Vi rådgiver dig til den bedste løsning
Kontakt os for at høre mere om den bedste løsning for dig