Google Ads
Hvis du har svært ved at se fordelen ved Google Ads, eller mangler du svar på, hvad det rette budget for Google Ads er, så skal du læse med her.
Hvordan fungerer Google Ads?
Google Ads (tidligere Google AdWords) kender de fleste efterhånden, og det er et interessant værktøj til at øge antallet af besøgende på ens website.
Ads fungerer på den måde, at man skriver en kort tekst, udvælger de søgeord hvor man vil have annoncen vist og vælger den webside, der skal vises, når der klikkes på annoncen.
Man vælger et dagligt budget og en max. pris man vil betale pr. klik, og derefter regner systemet ud, hvor ens annonce bliver vist.
Det er nemt at komme i gang, men det er svært at få succes, for der er flere ting der skal gennemtænkes, før en succesfuld kampagne kan startes. Det er fint at få mange klik, men det er ligemeget, hvis der ikke er nogen, der køber noget.
- Inden en Ads kampagne opstartes, skal der være et klart budskab
- Annoncen skal udformes til en snæver målgruppe
- Der skal være et klart virkemiddel på websiden
Når vi arbejder med Ads-kampagner, er formålet med kampagnen, målgruppen og budskabsudformningen det væsentlige - det er her, vi fastlægger det budskab, der giver relevante klik.
Risikoen ved et lavt Google Ads budget
Det første du skal huske er, at din virksomhed konkurrerer med andre, som også vil placeres godt ved en Google-søgning. Dette betyder, at hvis du ikke vises på den første side i søgeoversigten, så kan du være ret sikker på, at folk ikke kommer til at se din annonce.
Hvis du sætter dit budget lavt, så risikerer du:
- At blive vist på dårlige placeringer
- At din virksomhed potentielt set går glip af salg, hvis dit budget er opbrugt og dine annoncer hermed ikke vises
Med andre ord så er du ikke nødvendigvis der, hvor dine kunder er, når de gerne vil købe dine produkter, hvilket man jo gerne vil undgå.
Du spilder penge ved et lille Google Ads budget!
Både Google Ads og dit bureau har behov for at se, hvor ofte der klikkes på de annoncer, der er i din kampagne i relation til, hvilket søgeord, der aktiverer hvilken annonce, og hvorledes og hvilke annoncer, der konverterer bedst i forhold til hvilke søgeord.
Det kræver en vis mængde klik, før der er et solidt datagrundlag, både for Google og for dit bureau, så det betyder, at hvis der afsættes kr. 2.000 til Google Ads om måneden, og et klik gennemsnitligt koster 20 kr., så er der kun ca. 100 klik pr. måned at lave statistik på. Det vil betyde, at der går adskillige måneder, før bureauet i realiteten har et datagrundlag stort nok, til at begynde at optimere for konverteringer.
Når man laver ændringer i en kampagne, tager det op til 14 dage før den fulde effekt af ændringer i en kampagne slår igennem på Google, men såfremt der kun har været 50 klik spredt over 6 annoncer aktiveret af forskellige søgeord, vil det tage bureauet lang tid, før der er datagrundlag stærkt nok til, at kunne vurdere effekten.
Læs mere om hvordan vi kan hjælpe jer med, at søgemaskineoptimere jeres hjemmeside.
Hvilke fordele er der ved at investere i Ads
Google Ads kan være med til at give nye leads, og nye kunder. Det er ikke en smutvej til nye kunder, men endnu en platform til at skabe leads.
Hvis man ønsker at gøre brug af internettet til at skabe leads, og ens hjemmeside er helt ny, vil det typisk tage fra ½ år og mere før ens hjemmeside begynder at blive fundet. Bruger man derimod Google Ads, får man hurtigt besøgende til den nye hjemmeside, og kan begynde at teste den af med hensyn til, hvad der virker og hvad der måske skal laves om.
En anden fordel er, at man kan sætte sit budget, samt relativt præcist kan forudse, hvor mange besøgende man får for sit budget.
Endeligt giver Ads også muligheden for, at teste budskaber af på en målgruppe i et begrænset omfang. Man kan dermed afgøre hvad der virker bedst inden man også anvender budskaberne på andre platforme, som f.eks. print, messer, instore mv.
Få hjælp til den bedste digitale strategi for din virksomhed
Kontakt os for mere information
Hvis du mangler rådgivning omkring Google Ads, så er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 48 17 66 66 eller via nedenstående.